مجله زیبایی و سلامت, روتین پوستی, مشکلات پوستی

علت جوش چانه نشانه چیست؟ + روش درمان سریع آن

علت جوش چانه نشانه چیست؟ + روش درمان سریع آن

چانه یکی از بخش هایی از صورت است که زیاد درگیر مشکلاتی چون جوش می شود. جوش چانه می تواند موضوعی بسیار آزاردهنده باشد و زیبایی و شادابی پوست صورت را تحت تاثیر قرار دهد. جالب است بدانید که جوش در هر ناحیه از صورت، علت خاص خود را دارند. برای همین حتماً افرادی که با این مشکل مواجه می شوند به دنبال علت آن و همچنین راهی سریع برای درمان این مشکل خواهند بود.

 اگر شما نیز از جوش چانه خود خسته شده و می خواهید بدانید علت جوش چانه چیست و روش درمان سریع آن کدام است با این مطلب از مجله گرند کالا با ما همراه باشید:

دلیل جوش چانه

به طور کلی دلایل مختلفی می توانند باعث ایجاد جوش چانه شوند. برای آن که بهترین روش برای درمان جوش چانه انتخاب شود نیاز است که اول از هر چیزی علت بروز این جوش ها را پیدا کنیم. معمولاً بروز جوش در بخش چانه ناشی از نوسانات هورمونی است و زمانی این جوش ها خود را نشان خواهند داد که در سیستم غدد درون ریز اختلالی به وجود آمده باشد.

خیلی از اوقات بر اثر ترشح بالا آندروژن، غدد چربی بیش از حد طبیعی تحریک شده و منافذ پوست را می بندند. در طی چرخه قاعدگی در خانم ها افزایش هورمون ها اتفاق افتاده و هورمون ها به بالاترین سطح خود در بدن می رسند. همچنین گاهی نوسانات هورمونی بر اثر مصرف داروهای ضد بارداری و قطع آن ها اتفاق خواهد افتاد.

گاهی رژیم غذایی نیز عاملی برای عدم تعادل هورمونی است. به طور معمول هر چه سلامت روده ها بیشتر باشد احتمال ایجاد جوش و آکنه کاهش پیدا خواهد نمود. برای همین با مصرف غذاهایی هورمونی یا غذاهای پرکربوهیدرات احتمال بروز جوش بیشتر می شود. در ادامه بیشتر با علت بروز هر نوع جوش چانه آشنا خواهیم شد.

تفاوت تونر و میسلار واتر چیست؟

بیشتر بخوانید:

نیاسینامید چیست؟

انواع جوش چانه

انواع جوش چانه

انواع جوش چانه

جوش چانه دارای انواع مختلفی است و در واقع این آکنه ها بسته به نوع علت جوش چانه، دارای شکل و نوع متفاوتی هستند. در ادامه برای درمان هر چه بهتر و موثرتر جوش چانه با انواع این جوش ها و علت بروز هر یک آشنا خواهیم شد:

جوش سرسیاه و جوش سرسفید

این دسته از جوش ها در واقع نوع خفیف جوش چانه هستند. علت بروز جوش های سرسیاه بسته شدن منافذ پوستی بر اثر آلودگی های محیطی است و جوش های سرسفید نیز اغلب به دلیل آلودگی های باکتریایی منافذ پوستی به وجود می آیند.

پاپول

پاپول ها را می توان جوش های اولیه پوستی دانست. این جوش ها زمانی به وجود می آیند که آلودگی ها و میکروارگانیسم ها به عمق منافذ پوستی برسند. این جوش چانه معمولاً به شکل برآمدگی کوچک و قرمز خود را نشان داده و سبب تشدید التهاب پوستی می شود. ظاهر این آکنه سفت است و معمولاً از نوع دردناک می باشد.

پوسچول

این نوع جوش ظاهری شبیه به پاپول دارد و البته از نوع چرکی به شمار آمده و دارای مقدار زیادی مایع زرد رنگ است. این آکنه پوست را تحریک نموده و به همین دلیل ناحیه اطراف آن قرمز و ملتهب می شود. پوسچول در ناحیه مرکز خود به رنگ سفید یا زرد است و همچنین لمس دردناکی دارد.

کیست و ندول

کیست ها در واقع جوش هایی زیرپوستی و بسیار دردناک هستند و با توجه به نفوذ به عمق پوست یک آکنه مقاوم به درمان دانسته می شوند. ندول ها نیز از نوع دردناک هستند و به مرور اسکار و ناهمواری های پوستی را به وجود می آورند. برای درمان جوش چانه ای که از نوع ندول و کیست است معمولاً باید به پزشک مراجعه شود.

چطور جوش چانه را در خانه درمان کنیم؟

چطور جوش چانه را در خانه درمان کنیم؟

چطور جوش چانه را در خانه درمان کنیم؟

همانطور که در بخش بالا به آن پرداخته شد معمولاً دلیل جوش چانه، اختلالات هورمونی است و عواملی چون مشکلات درونی بدن و آلودگی های محیطی بیشترین تاثیر را بر روی این اختلالات خواهند داشت. از این رو نیاز است که برای درمان جوش چانه در وهله اول به اصلاح و بهبود سبک زندگی و روتین مراقبتی از پوست خود بپردازید. در ادامه مراحل درمان جوش چانه در خانه را با هم بررسی می کنیم:

از اهمیت شستشوی صحیح پوست غافل نشوید

در قدم اول از پروسه درمان جوش چانه شما باید شستشوی اصولی پوست را به خوبی یاد گرفته و آن را در روتین پوستی خود بگنجانید. با تمیز نگه داشتن پوست شما می توانید احتمال بروز جوش های مختلف از جمله جوش چانه را کاهش دهید. همچنین شما می توانید برای اثربخشی هر چه بیشتر پروسه شستشوی صورت، از شوینده ای با خاصیت ضد جوش مانند ژل شستشوی ضد جوش نوتروژینا استفاده کنید.

همچنین حتماً در زمان انتخاب شوینده، نوع پوست خود را نیز در نظر داشته باشید تا این محصول بیشترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد. حتماً در روز دو بار صورت خود را با این شوینده بشویید تا پوست تمیز بماند.

تغییراتی سالم در رژیم غذایی خود ایجاد کنید

یکی دیگر از موارد بسیار موثر برای درمان موفق جوش چانه اصلاح سبک غذایی است. تمامی مواد غذایی که ما در طی یک روز مصرف می کنیم به طور مستقیم بر روی سلامت بدن و پوست ما تاثیر می گذارند. مصرف بیش از حد مواد غذایی همچون فست فود، کربوهیدرات، لبنیات و غذاهای چرب احتمال بروز جوش و آکنه های پوستی را بیشتر می کنند.

برای همین می توان با کنترل تغذیه خود و استفاده از مواد غذایی گیاهی همچون میوه و سبزیجات در کنار کاهش مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار و شکری به درمان سریع جوش چانه کمک نمود.

محصولات پوستی ضد جوش را در روتین پوستی خود بگنجانید

در کنار یک ژل شستشوی خوب شما همچنین می توانید با استفاده از دیگر محصولات پوستی مانند کرم ضد جوش که دارای خاصیت ضد جوش هستند به درمان هر چه سریع تر و آسان تر جوش های چانه خود کمک کنید. برای مثال شما می توانید به کمک محصولات سری زردچوبه نوتروژینا یک روتین ضد جوش بسیار موثر را داشته باشید. این محصولات نقش بسیار موثری در رفع جوش های مختلف صورت از جمله جوش چانه دارند.

به فرمولاسیون محصولات آرایشی بهداشتی توجه کنید

گاهی ممکن است دلیل جوش چانه استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی تقلبی و غیراستاندارد باشد. برای همین توصیه می شود از این به بعد در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی با دقت بیشتری دست به انتخاب بزنید تا به دلیل استفاده از محصولات نامرغوب پوست شما درگیر مشکلاتی چون جوش، التهاب، حساسیت و ... نشود.

پس از آن که مطمئن شدید که محصول انتخابی شما اصل است این بار باید عناصر ساختاری آن را بررسی کنید. در نظر داشته باشید که پوست های مستعد جوش با محصولاتی که دارای مواد روغنی و چرب هستند بیشتر تحریک خواهند شد. لذا افرادی که دارای این نوع پوست ها هستند باید محصولی بدون چربی و غیر کومدوژنیک را انتخاب کنند.

از ماسک های خانگی غافل نشوید

ماسک های خانگی را نیز می توان یکی دیگر از راه های آسان و موثر برای رفع جوش چانه دانست. مواد طبیعی بهترین تاثیر را بر روی سلامت پوست خواهند داشت و به کمک آن ها می توان بدون هیچ عارضه ای از مزایای مواد طبیعی بر روی پوست خود بهره برد. تنوع ماسک های خانگی درمان جوش های چانه بسیار زیاد است و با کمی خلاقیت می توانید ماسک های بسیار موثری را برای رهایی پوست خود از جوش در خانه و با کمترین امکانات مهیا کنید.

یکی از موثرترین ماسک های خانگی در رفع جوش چانه را می توان ماسک روغن درخت چای دانست. روغن درخت چای به دلیل برخورداری از مواد مغذی بسیاری همچون آنتی اکسیدان، پروتئین و ویتامین های ضروری برای تغذیه سلول های پوستی بسیار موثر است.

9 راهکار موثر برای جلوگیری از بروز جوش چانه

9 راهکار موثر برای جلوگیری از بروز جوش چانه

9 راهکار موثر برای جلوگیری از بروز جوش چانه

به طور کلی راهکارهای زیر نیز در کنار مواردی که در بخش بالا ذکر شدند مانع از ایجاد جوش بر روی چانه خواهند شد:

  • حتماً در طی روز دو بار و علی الخصوص بعد از تعرق شدید مانند بعد از انجام ورزش یا پیاده روی سنگین، صورت خود را به خوبی بشویید.
  • موهای سر خود را همیشه تمیز نگه داشته و مانع از تماس موهای چرب و آلوده با صورت و چانه شوید.
  • حتماً براساس نوع پوست خود از محصولات مراقبتی مناسبی استفاده نموده و هر چند وقت یک بار پوست خود را پاکسازی کنید.
  • سعی کنید یک سبک زندگی به دور از تنش و استرس داشته باشید.
  • ورزش منظم و رژیم غذایی سالم را به روتین زندگی خود تبدیل کنید.
  • از کرم ضد آفتاب بدون چربی استفاده نمایید.
  • هر هفته ملحفه و روبالشتی خود را بشویید.
  • به هیچ عنوان دست های خود را زمانی که آلوده هستند به فک و چانه خود نزنید.
  • برای اطلاح موهای خود از روش های ملایم و امنی استفاده کنید.

حرف آخر

جوش چانه می تواند بر اثر دلایلی مختلفی به وجود آید که اختلالات هورمونی را می توان در بین آن ها شایع ترین گزینه دانست. داشتن یک روتین پوستی مناسب و سبک زندگی سالم نقش بسیار موثری در رفع انواع جوش چانه و دستیابی به پوستی سالم و یکدست خواهد داشت.

در فروشگاه گرند کالا بهترین کرم ضد جوش چانه از بهترین برندها مانند محصولات نوتروژینا برای شما عزیزان فراهم شده است.

1 دیدگاه در “علت جوش چانه نشانه چیست؟ + روش درمان سریع آن

  1. لیدا جراحی گفت:

    مطالبتون خیلی مفید و کاربردی بود. خیلی راضی هستم از تیم گرند کالا، فقط درباره جوش سر سیاه هم میتونین تولید محتوا کنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *