مجله زیبایی و سلامت

علت بوی بد زیر بغل چیست؟ نحوه جلوگیری از آن

علت بوی بد زیر بغل چیست؟ نحوه جلوگیری از آن

اگر چه تعریق یکی از واکنش های طبیعی بدن در مقابل گرماست اما یکی از مشکلاتی که افراد با آن رو به رو هستند بوی بد زیر بغل است که این موضوع می تواند هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان او بسیار آزاردهنده باشد. برای همین از بین بردن بوی بد زیر بغل به یکی از دغدغه افرادی تبدیل شده که به بهداشت شخصی خود اهمیت می دهند و دوست ندارند به هیچ عنوان بدن آن ها بوی بدی داشته باشد.

در این مطلب با گرند کالا همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که علت بوی بد زیر بغل چیست؟ نحوه جلوگیری از آن به چه صورت است؟

علت بوی بد زیر بغل چیست؟

علت بوی بد زیر بغل چیست؟

علت بوی بد زیر بغل چیست؟

بدن انسان دارای غددی به نام آپوکرن و اکرین است که در حالت فشار و استرس، مایعی بی بو تولید می کنند. شاید جالب باشد اگر بدانید که عرق بدن به تنهایی بوی بدی ندارد اما وقتی که این مایع ترشح شده از سوی غدد آپوکرن (غدد تعریق موجود در نواحی مانند زیر بغل، کشاله ران و...) با باکتری های سطح پوست تماس پیدا می کنند بوی بدی را ایجاد می کنند. فعالیت غدد آپوکرین نیز از سن بلوغ به بعد صورت گرفته و به همین دلیل است که کودکان حتی در صورت تعریق، بوی بدی به خود نمی گیرند. به طور کلی بوی بد عرق موضوعی کاملاً طبیعی است اما گاهی این تعریق بیشتر از حد معمول خواهد بود و در چنین حالتی فرد دارای مشکل هیپرهیدروز است. این مشکل در برخی موارد باعث بوی بد زیر بغل می شود. افرادی که چنین مشکلی دارند در نقاطی مانند پاها، زیر بغل و دست ها زیاد عرق می کنند.

گاهی نیز علت بوی بد عرق ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی است و در چنین شرایطی نیاز است که افراد روی بهداشت خود و استفاده از محصولات ضد تعریق مانند اسپری زیر بغل دقت بیشتری داشته باشند.

7 راه برای از بین بردن بوی بد زیر بغل

بسته به شدت تعریق و علت بروز این مشکل نیاز است که از راهکار مناسبی برای درمان آن کمک گرفته شود. در ادامه با هم تمامی راهکارهایی که می توان برای از بین بردن بوی بد زیر بغل انجام داد را بررسی خواهیم نمود:

استفاده از محصولات ضد تعریق

استفاده از محصولات ضد تعریق

استفاده از محصولات ضد تعریق

یکی از راه های موثر و رایج برای رهایی از بوی زیر بغل، استفاده از محصولات ضد تعریق مانند دئودورانت ها و مام های زیر بغل است. شما می توانید بعد از حمام از محصولات بسیار موثری مانند محصولات رکسونا استفاده نموده و به این شکل تا ساعت ها از بوی بد زیر بغل راحت شوید. برخی از این محصولات مانند اسپره بدن رکسونا تا حمام بعدی می توانند بدن شما را خوشبو نگه دارند. دئودورانت ها نیز اگر چه به خودی خود موجب کاهش میزان تعریق بدن نخواهند داشت اما به کمتر شدن بوی بد عرق کمک کرده و با توجه به وجود الکل در ترکیبات آن ها، بر اثر تماس با پوست باعث اسیدی شدن پوست می شوند و به این شکل مانع از شکل گیری و رشد باکتری ها شده و همانطور که می دانید علت اصلی بوی زیر بغل باکتری ها هستند.

شما همچنین می توانید در این زمینه از داروهای ضد تعریقی که بدون نسخه قابل تهیه هستند نیز کمک بگیرید یا در صورت عدم کارایی داروهای آزاد از یک پزشک بخواهید که در صورت لزوم برای شما داروهای قوی تری تجویز کند.

استفاده از بوتاکس زیر بغل

 

استفاده از بوتاکس زیر بغل

استفاده از بوتاکس زیر بغل

 

اگر چه خیلی از افراد بوتاکس را روشی برای درمان رفع چین و چروک و جوانسازی پوست می شناسند اما این روش کاربردهای دیگری هم دارد که یکی از آن ها از بین بردن بوی بد زیر بغل است. در بوتاکس زیر بغل، به غدد عرق، بوتاکس تزریق می شود تا عرق آزاد شده در سطح پوست کاهش پیدا کرده و بوی بد آن هم از بین برود. این روش در واقعی روشی موقتی برای درمان بوی بد عرق است و هر چند ماه یک بار باید دوباره تزریق انجام شود. بوتاکس درمانی معمولاً برای افرادی انجام می شود که به مشکل هیپرهیدروز مبتلا هستند.

رعایت بهداشت شخصی

از آن جایی که باکتر های موجود روی سطح پوست باعث بوی بد زیر بغل می شوند رعایت بهداشت شخصی و حمام روزانه کمک می کند تا باکتری های موجود بر روی سطح پوست از بین رفته و از تماس آن ها با عرق بدن جلوگیری شود. در زمان حمام هم نیاز است که به نظافت نقاطی مانند زیر بغل که منبع اصلی بوی بد بدن هستند بیشتر توجه کنید.

استفاده از صابون ضد باکتری

استفاده از صابون ضد باکتری

استفاده از صابون ضد باکتری

یکی دیگر از راهکارهای مناسبی که در این زمینه می توان به سراغ آن رفت استفاده از صابون های ضد باکتری است. این صابون ها هم کمک می کنند تا باکتری های روی سطح پوست از بین رفته و بوی بد عرق نیز از رفع شود. این صابون ها به راحتی در فروشگاه ها و داروخانه ها قابل تهیه هستند.

داشتن رژیم غذایی سالم

 

شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم که غذاهایی که می خوریم هم روی بوی بد عرق زیر بغل تاثیر دارند. برخی از خوراکی ها همچون غذاهای پرادویه و تند باعث شده بدن بیشتر عرق کند و همچنین بوی حاصل از تعریق نیز ناخوشایندتر شود. بوی تند خوراکی هایی مثل سیر یا پیاز هم به عرق آزاد شده راه پیدا کرده و باعث تشدید بوی آن می شود. در بین نوشیدنی ها نیز نوشیدنی های الکلی و کافئین دار باعث بیشتر شدن تعریق خواهند شد.

خشک کردن بدن بعد از حمام

یکی دیگر از راه هایی که برای درمان عرق بسیار موثر است خشک کردن کامل بدن با حوله بعد از حمام  است. وقتی که بدن و به ویژه نواحی که تعریق بیشتری دارند به طور کامل خشک می شوند روی سطح پوست باکتری های کمتری به وجود آمده و رشد می کنند.

استفاده از لباس های تمیز

 

همیشه سعی کنید لباس های خود را تمیز نگه دارید. حتماً وقتی عرق کردید خیلی زود لباس های خود را عوض کنید. لباس های تمیز باعث کمتر شدن بوی بد عرق شده و به نوعی می توان آن را در کنار دیگر روش ها راهی موثر برای درمان بوی زیر بغل دانست.

راهکارهایی کلیدی برای پیشگیری از بوی بد زیر بغل

 

در بخش قبل با هم یاد گرفتیم که چطور از بوی بد عرق جلوگیری کنیم اما پیش از آن که به فکر راهکارهایی برای درمان باشیم قطعاً قبل از درگیر شدن با بوی بد ناشی از تعریق نکات و راهکارهای زیر به شما کمک می کنند تا بوی بد زیر بغل را به خوبی کنترل کنید:

هر روز با صابون ضد باکتری حمام کنید

 

برای پیشگیری از بوی عرق می توانید هر روز به ویژه بعد از فعالیت های سنگین بدنی مانند ورزش، بدن خود را با صابون آنتی باکتریال بشویید. این کار باعث می شود باکتری های ایجاد کننده بوی عرق روی سطح پوست رشد نکنند.

لباس های گشاد و نخی بپوشید

حدالمقدور به ویژه در روزهای گرم تابستان سعی کنید لباس هایی گشاد و نخی به تن کنید. با به تن کردن این لباس ها جریان هوا به خوبی در زیر لباس جریان داشته و بدن خنک نگه داشته شده و از این رو کمتر دچار تعریق می شود.

موهای زائد زیر بغل را مرتب اصلاح کنید

 

موهای زائد زیر بغل را مرتب اصلاح کنید

موهای زائد زیر بغل را مرتب اصلاح کنید

 

بوی زیر بغل خیلی از اوقات می تواند به دلیل وجود موهای زائد در این ناحیه باشد. برای همین با اصلاح کردن مرتب این موهای زائد می توانید بوی بد این ناحیه را کمتر کنید و همچنین قسمت زیر بغل وقتی که هیچ مویی نداشته باشد راحت تر با صابون تمیز می شود.

از استرس و اضطراب دوری کنید

 

از آن جایی که استرس نیز عاملی برای تعریق بدن به شمار می آید سعی کنید با استفاده از تکنیک های کنترل استرس و کاهش اضطراب زندگی آرام تری را داشته و به این شکل به کاهش بوی زیر بغل هم کمک کنید.

حرف آخر

بوی عرق زیر بغل می تواند آزاردهنده ترین مشکلی باشد که افراد با آن رو به رو می شود و حتی باعث اذیت دیگران نیز خواهد شد. برای همین نیاز است که ضمن تشخیص علت بوی ناحیه زیر بغل، از روش درمانی مناسبی برای رفع آن استفاده شود. در این مطلب با هم یاد گرفتیم که چطور با راهکارهایی موثر از شر بوی بد عرق راحت شویم.

شما عزیزان همچنین می توانید بهترین ضد تعریق ها را از فروشگاه گرند کالا تهیه کنید که با ماندگاری بالای خود تا ساعت هایی طولانی بدن شما را از بوی بد عرق حفظ می کنند.

سوالات متداول در مورد بوی زیر بغل

علت بوی بد عرق زیر بغل ناشی از چیست؟

دلایل مختلفی از جمله استرس، رژیم غذایی نامناسب، عدم رعایت بهداشت و همچنین برخی بیماری ها می توانند باعث ایجاد بوی بد عرق و تشدید آن شوند.

ساده ترین راه درمان بوی بد عرق زیر بغل چیست؟

رعایت بهداشتی شخصی، اصلاح به موقع موهای زائد زیر بغل و استفاده از محصولات ضد تعریق از ساده ترین و موثرترین راه های برای درمان این معضل هستند.

آیا بوی بد عرق می تواند ناشی از کمبود ویتامین باشد؟

بله گاهی کمبود ویتامین C در بدن باعث بوی بد عرق زیر بغل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *