مجله زیبایی و سلامت

کراتین چیست؟ آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

کراتین چیست؟ آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

اگر یک ورزش کار حرفه ای هستید به احتمال زیاد تجربه استفاده از کراتین را داشته اید یا حتی اگر فردی مبتدی در زمینه ورزش و بدنسازی هستید نام این مکمل را برای حجم گرفتن عضلات زیاد شنیده اید. در بین مکمل های بدنسازی، کراتین یکی از مکمل هایی است که در کنار افزایش قدرت عضله ها، در زمینه قلبی و عروقی نیز فوایدی داشته و به همین دلیل همیشه نام آن به عنوان مکملی موثر و کاربردی آورده می شود.

اما نگرانی که در مورد این مکمل وجود داشته این است که طی تحقیقات صورت گرفته مصرف بیش از حد کراتین در آقایان و خانم ها می تواند موجب ریزش موها شود. این موضوع باعث شده خیلی از افراد نسبت به مصرف این مکمل تردید داشته باشند. از این رو در این مطلب از گرند کالا ما قصد داشته به این موضوع مهم پرداخته و طی این مطلب به این دو سوال مهم پاسخ دهیم که کراتین چیست؟ آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

فهرست مطالب

  • کراتین چیست؟
  • مزایا و معایب کراتین
  • آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟
  • بررسی علت ریزش مو در مصرف بی رویه کراتین
  • درمان ریزش مو ناشی از مصرف کراتین
  • بهترین برند مکمل کراتین
  • سوالات متداول

کراتین چیست؟

کراتین چیست؟

کراتین چیست؟

کراتین بی شک یکی از محبوب ترین و پرطرفداترین انواع مکمل بدنسازی در ایران است که اکثر ورزشکاران دست کم تجربه یک بار استفاده از آن را دارند. کراتین به طور کلی نوعی پروتین ساخته شده از اسید آمینه های متیونین، آرژنین و گلیسین است که به طور طبیعی در بدن انسان یافت می شود. این پروتئین در پوست، مو و ناخن وجود داشته و به استحکام آن ها کمک می کند. این ترکیب پروتئینی به عنوان یک منبع انرژی در عضلات نیز مورداستفاده قرار می گیرد.

همانطور که گفته شد در بدن به طور طبیعی این پروتئین ساخته می شود و وظیفه ساخت آن نیز برعهده کبد، کلیه ها و پانکراس است. در برخی مواد غذایی مانند گوشت قرمز و ماهی نیز این پروتئین وجود داشته و از این رو با رژیم غذایی نیز می توان آن را به بدن رساند. پس به طور کلی می توان گفت که این پروتئین چیزی خارج از بدن انسان نیست و در بدن نیز به طور طبیعی وجود دارد. مصرف مکمل های کراتین راهی بسیار موثر برای تامین کراتین موردنیاز بدن برای ساخت عضلاتی مستحکم تر و حجیم تر است و این همان چیزی است که بدنسازان و ورزشکاران برای ساخت بدنی حرفه ای به آن نیاز دارند. اما باز هم این سوال به قوت خود باقی است که آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

مزایای و معایب کراتین

مزایای و معایب کراتین

مزایای و معایب کراتین

پیش از آن که به این سوال بپردازیم که آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟ اول از همه با هم مزایا و معایب این پروتئین برای بدن را بررسی می کنیم تا ببینیم دلیل محبوبیت بسیار زیاد آن چیست؟

مزایای کراتین

  • افزایش سطح انرژی سلول های عضلانی
  • بهبود توده عضلانی
  • موثر و کاربردی برای تمرینات شدید
  • موثر در در بهبود بیماری پارکینسون
  • کمک به درمان دیابت
  • کاهش بیماری های عصبی
  • بهبود عملکرد مغز
  • موثر در رفع خستگی و بهبود عملکرد کلی بدن

معایب کراتین

برخی از معایب و عوارض استفاده از مکمل کراتین که در صورت استفاده بیش از حد این پروتئین بعد از 5 سال خود را نشان خواهند داد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ریزش مو
  • گرفتگی عضلات
  • احساس خستگی
  • تب
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • احتباس آب
  • درد در ناحیه دستگاه گوارش
  • کم آبی بدن
  • عدم تحمل گرما
  • افزایش وزن

آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟ باید گفت خیر، چرا که کراتین در مواد غذایی بسیاری از جمله گوشت قرمز، ماهی، گوشت بدون چربی، شیر، پنیر، تخم مرغ، کنجد، لوبیا سفید، بادام، گردو و... یافت می شود و تمامی این مواد غذایی به صورت روزانه کم و بیش توسط همه ما استفاده می شوند و به همین دلیل می توان گفت که مصرف روزانه و متناسب کراتین باعث بروز مشکل ریزش مو نخواهد شد و این مصرف بیش از حد این پروتئین است که دردسرساز می شود.

برای مثال ریزش مو در افرادی که درگیر ریزش مو هورمونی هستند در مقایسه با افرادی که ریزش مو هورمونی ندارند بیشتر است چرا که کراتین با هورمون های داخلی بدن رابطه مستقیمی دارد.

بررسی علت ریزش مو در مصرف بی رویه کراتین

تا به این جا فهمیدیم که کراتین پروتئینی است که توسط خود بدن نیز تولید شده و مصرف بی رویه آن می تواند باعث ریزش موها شود. اکنون که به این پرسش پاسخ دادیم که آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟ وقت آن رسیده که ببینیم چرا مصرف کراتین باعث ریزش مو می شود؟

هورمون تستوسترون یکی از هورمون های اصلی موجود در بدن مردان است که در بدن خانم ها نیز به تعداد محدودی یافت می شود. با تولید بیش از حد تستوسترون در بدن، این هورمون به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود و وجود هورمون DHT عاملی در ریزش موی مردان است. وجود این هورمون در آقایانی که به افزایش تستوسترون حساسیت نشان می دهند سبب ریزش موی وسیعی می شود.

اما چه رابطه ای بین کراتین و دی هیدروتستوسترون وجود دارد؟

یکی از اثرات مصرف مکمل کراتین در مردان افزایش هورمون دی هیدروتستوسترون است که افزایش این هورمون در افراد مستعد ریزش مو هورمونی باعث ریزش موی شدیدی خواهد شد. چرا که افزایش DHT مانع از خونرسانی به پیاز مو شده و به همین دلیل سلول های مو نمی توانند به میزان کافی اکسیژن و مواد معدنی دریافت کننده و در نتیجه موها نازک، کدر و شکننده می شوند و رشد طولی آن ها نیز افت کرده و کوچک شدن فولکیول مو منجر به ریزش موها خواهد شد.

با توجه به آن که خانم ها در مقایسه با آقایان میزان دی هیدروتستوسترون کمتری دارند دچار ریزش مو بر اثر مصرف کراتین نمی شوند یا به ندرت این مشکل برای آن ها رخ خواهد داد. برای همین خانم ها می توانند بدون هیچ نگرانی از بابت ریزش موهای خود مکمل کراتین را مصرف کنند. البته باید اول از هر چیزی مطمئن شوند که ریزش موی هورمونی ندارند.

چطور ریزش مو ناشی از مصرف کراتین را درمان کنیم؟

در صورتی که بعد از مصرف کراتین متوجه شدید که دچار ریزش موی شدیدتری شده اید نیاز است که مصرف آن را بلافاصله قطع و با پزشک مشورت نمایید. برای درمان این مشکل در کنار قرص های ضد ریزش تجویز شده از سوی دکتر شما نیاز به یک روتین مناسب در زمینه محصولات مراقبت از مو خواهید داشت. برای مثال نیاز است که شامپو مو را طبق نیاز موهای خود از نوع ضد ریزش انتخاب کنید تا ریزش موها قطع شده و دوباره به شکل اولیه خود برگردند.

بیشتر بخوانیم: منظور از آمبره مو چیست؟

بهترین برند مکمل کراتین

اگر چه مصرف کراتین به خودی خود باعث ریزش موها نمی شود اما نیاز است که به منظور بهره مندی از مزایای پروتین کراتین مصرفی و نیز جلوگیری از عوارض احتمالی، حتماً در انتخاب و خرید این مشکل نهایت دقت را داشته باشید. در واقع بسیار مهم است که برای خرید مکمل کراتین به سراغ برندی معتبر بروید تا از باکیفیت بودن محصول موردنظر مطمئن شوید. در حال حاضر کراتین رونی کلمن و کراتین ایوژن را می توان دو مورد از بهترین کراتین های برند و بسیار معتبر دانست:

کراتین رونی کلمن

یکی از کراتین های بسیار محبوب در بین ورزشکاران کراتین رونی کلمن است که نسخه اورجینال آن را می توان یکی از باکیفیت ترین مکمل های کراتین به شمار آورد. این برند متعلق به ستاره معروف آقای رونی کلمن است و کمپانی رونی کلمن از بسیاری پیشکسوتان این صنعت تشکیل شده است. در تهیه محصولات مختلف این برند از جمله کراتین رونی کلمن از بهترین متریال بهره گرفته شده و بهترین اثرگذاری را می توان از آن ها دریافت نمود.

کراتین ایوژن

از دیگر کراتین هایی که می توان با اعتماد بر برند آن، مصرف نمود کراتین ایوژن است. این برند نیز برندی نام آشنا در زمینه تولید بهترین و موثرین مکمل های ورزشی به شمار می آید. کراتین های این برند را می توان منبع انرژی بسیار عالی برای فعالیت های کوتاه و شدید دانست.

حرف آخر

در این مطلب با هم به بررسی این موضوع پرداختیم که کراتین چیست؟ آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟ و همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد کراتین به تنهایی عاملی برای ریزش مو نیست اما در برخی موارد مصرف بیش از حد آن ریزش مو را به وجود می آورد.

سوالات متداول در مورد کراتین و ریزش مو ناشی از آن

آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

خیر کراتین به تنهایی نمی تواند باعث ریزش موها شود اما مصرف بیش از حد آن می تواند زمینه ریزش موی شدید را فراهم کند.

آیا کراتین در خانم ها نیز موجب ریزش مو می شود؟

خیر ریزش مو ناشی از مصرف کراتین بیشتر آقایان را درگیر نموده و به ندرت دیده می شود که خانمی با این مشکل مواجه شده باشد.

بهترین برند مکمل کراتین کدام است؟

برای خرید کراتین باکیفیت می توانید به سراغ برندهایی معتبر از جمله تولیدکنندگان کراتین رونی کلمن و کراتین ایوژن بروید.

بهترین مرجع خرید کراتین اصل کجاست؟

فروشگاه گرند کالا به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان اجناس خارجی یکی از بهترین فروشگاه هایی است که شما می توانید مکمل کراتین اصل را از آن تهیه کنید.

1 دیدگاه در “کراتین چیست؟ آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *